טבעונים חדשים רבים מתקשים באיתור מוצרי המזון הטבעוניים בעת הביקור בסופר או במכולת השכונתית. ההיצע הטבעוני בסופר הוא עצום, אבל לעתים קשה לאתר אותו בביקור הראשוני שלאחר המעבר לטבעונות.
כולנו יודעים שירקות, פירות, אגוזים, זרעים, קטניות ודגנים הם טבעוניים, אבל מה בנוגע לכל השאר?
במאמר הבא נספק לכם מספר שיטות יעילות למציאת מוצרים טבעוניים בחנויות השונות, ולזיהוי המוצרים שאינם טבעוניים.

1. כשרות:
חפשו תמיד את המוצרים בעלי כשרות פרווה. מוצרים אלו אינם מכילים בשר או חלב, וזה כבר מדייק את החיפושים שלנו. זהו אחד היתרונות הגדולים ביותר בלהיות טבעוני בארץ ישראל. 🙂
שימו לב שישנם מוצרים טבעוניים בודדים בעלי כשרות חלבית, פשוט משום שפס הייצור הוכשר לייצור חלבי. במידה והרכיבים עצמם אינם מכילים רכיבי חלב, מוצר זה עשוי להיות טבעוני.

2. אלרגנים:
דרך יעילה לאיתור רכיבים מן החי במוצר טבעוני הוא בדיקת האלרגנים, אפילו לפני קריאת רשימת הרכיבים המלאה. התייחסו רק לרשימת ה"מכיל"! האלרגנים אשר מצויים תחת "עשוי להכיל" קיימים רק בפס הייצור ולא במוצר עצמו, ולכן אינם משפיעים על טבעונות המוצר. הימנעו ממוצרים המכילים רכיבי חלב או דבש, והמשיכו לסעיף הבא.

3. כולסטרול:
מוצרים טבעוניים אינם אמורים להכיל כולסטרול. הסימון על התווית יהיה 0 מ"ג כולסטרול, או פחות מ-2 מ"ג. היוצאים מן הכלל הם מוצרים אשר מכילים קקאו או קוקוס, אשר עלולים להיחשב בספירת הכולסטרול. וודאו שרכיבים אלו אינם קיימים במוצר בטרם אתם שוללים את טבעוניותו.

4. רכיבים נפוצים מן החי:
רכיבים מן החי אשר נעשה בהם שימוש תדיר בתעשיית המזון:
חלב
מי גבינה, אבקת מי גבינה, whey
אבקת חלב, אבקת חלב רזה, אבקת חלב נוכרי
דבש
ביצים
אלבומין (חלבון ביצה) – לפעמים מסננים דרכו גם יינות.
לקטוז (סוכר חלב)
קזאין (חלבון חלב)
חמאה, שמנת, יוגורט וגבינה
שומן חלב
אבקת ביצים
ג'לטין – כל סוגי הג'לטין אינם טבעוניים! ג'לטין נפוץ במיוחד בסוכריות גומי. מוצרים טבעוניים יכילו אגר אגר או פיקטין.
Isinglass – דבק דגים, המשמש לסינון חלק מן הבירות (לא הבירות הישראליות או הגרמניות).
קרמין – צבע מאכל אדום המופק מחרקים טחונים.
לכה – shellac – מכילה רכיבי חרקים טחונים.
ויטמין D3 – ויטמין D אשר מופק מצמר כבשים. זהו ויטמין הדי הנפוץ ביותר. ויטמין D2 הוא טבעוני ומגיע משמרים או פטריות. ניתן לרכוש בארץ תוסף ויטמין D טבעוני.
בשר ודגים לסוגיהם.
שימו לב – רכיבים אלו אינם טבעוניים!

5. קריאת התווית השלמה:
כעת משבדקתם את כל הסעיפים הקודמים, תוכלו לוודא ולסיים את הבדיקה בקריאת הרכיבים כולם. במידה וקיים רכיב שאינכם מכירים – הריצו עליו חיפוש גוגל, או שאלו בקבוצות טבעוניות בפייסבוק. אנו ממליצים להצטרף לקבוצתנו "VEGAN TOWN – טבעונות בארץ", בה ניתן לשאול כל שאלה, ולהירשם גם לאתגר 22.

6. נתקלתם ברכיב חשוד?
למרות שמם המטעה, חומצה לקטית וחומר מתחלב הינם רכיבים טבעוניים. החומצה הלקטית לרוב אינה מופקת מחלב, למרות שמה. חומר מתחלב הינו חומר אשר מקשר בין רכיבים מימיים ושמנים במוצר, ולרוב מדובר בלציטין סויה. זכרו שאתם תמיד יכולים להתייעץ איתנו בנוגע לרכיבים השונים, ואף לשאול שאלה בנוגע לטבעוניות המוצר לחברה אשר מייצרת אותו (נניח, כאשר אינכם בטוחים בנוגע למקור ויטמין הדי במוצר שרכשתם).

לסיכום,
אנחנו מודעים לכך שזו נראית כמו רשימת סעיפים ארוכה ומורכבת, אך בפועל מדובר בהליך בדיקה פשוט – והקוראים המיומנים יסיימו אותו תוך מספר רגעים. התקדמות על פי סדר הסעיפים מהווה את הבדיקה המהירה והיעילה ביותר של מוצר טבעוני בחנויות השונות. במהרה כבר תזהו מיד את המוצרים הטבעוניים, ותתרגלו לקנות מוצרים ספציפיים שאהבתם במיוחד. בהצלחה!

  • אייקידו וטבעונות

אומנויות לחימה וטבעונות

אני מלא בכבוד לבעלי חיים. אני אוהב אותם. וזה שאני [...]

כמה כלים פשוטים לזיהוי מוצר טבעוני בסופר

טבעונים חדשים רבים מתקשים באיתור מוצרי המזון הטבעוניים בעת הביקור [...]

  • ירקות חובה במטבח הטבעוני

מוצרי חובה במטבח הטבעוני

אנשים רבים שעוברים לטבעונות אינם יודעים מה הם מוצרי החובה [...]